Naše modely

Zalietavanie

Servá, Motory,

Telemetria Hitec...

Výber modelu

Výber zariadení

Sunday, 21 January 1900 00:00

O nás

Materský klub

RC MODELY

3D modelovanie

ujovko - RC PORTAL

Výber modelu

Výber zariadení

Naše modely

Zalietavanie

Servá, Motory,

Telemetria Hitec...

Výber modelu

Výber zariadení

O nás

Materský klub

3D modelovanie

ZAČIATKY

Moje začiatky

 

Už dávno som lietal s rôznymi PC lietadlami. Lietadielko bol môj malý sen. Možno okolnosti, možno náklady na tento koníček spôsobili, že som sa tomu nevenoval. Stalo sa však, že som darom dostal vrtuľník - Griffin 450, bolo to začiatkom roku 2011.

 

Aké jednoduché, nabiť baterku podľa návodu, a potom podľa návodu: najprv pomaly hore, visieť, potom pomaly dopredu-dozadu, vľavo-vpravo, do kruhu, do osmičky.... To je ako naučiť sa bicyklovať podľa knihy.

Keď som to párkrát oplieskal o zem, začal som hľadať a čítať. Okrem iného som našiel aj charakteristiku: 1 hodina letu - 10 hodín údržby, ktosi písal o vážnom stroji so spaľovákom. Môj pomer bol iný: 2-3 minúty pokusov 2-3 hodiny opravovania a nastavovania. Peniaze ani nespomínam. Tak to išlo pár mesiacov, potom som to zabalil.

 

Mal som vysielačku, baterku a chcel som lietať.

Kúpil som Messerschmidt BF109. Pekné lietadielko. Z polystyrénu. Pár pokusov o let z neho urobilo franforce s podielom lepidla 50%.

Všetko zle!

 

Nasledoval tretí pokus. Prezradím, že sa všetko k dobrému obrátilo.

Strávil som v modelárskom obchode 2 hodiny a chlapci ma nahovorili na Cessnu 1600mm. Teraz už viem že to bola prvá dobrá voľba. Veľký hornoplošník, stabilné a pomalé lietadlo, ktoré zaletí aj akrobatické figúry.

 

Konečne sme (aj so synom Matúšom) začali naozaj lietať. Sezónu 2011 sme strávili s Cessnou a koncom roku som kúpil stredoplošík, akrobat EPP 1000mm - Extra.

Nasledovali roky 2012 a 2013, výroba niekoľkých lietadiel a mnohé havárie. Chodili sme často lietať nad kláštor v Košiciach. Našu históriu vidno v sekciách webu, lietadlá sú zapísané podľa poradia uvedenia do prevádzky a viac-menej v rovnakom poradí aj od nás odchádzali.

Mal som aj dva vetrone, ale predal som ich. Nie preto, že by boli poničené, pokazené, ale toto lietanie ma veľmi nenadchlo. Aj tu existujú kategórie, ktoré ma lákajú na vyskúšanie, rýchly hotliner, veľký dobrý vetroň... asi na roky keď už na 3D akrobaciu nebudem mať.

Vyskúšal som aj modely s malým rozpätím 800 mm, tie ale nie sú také poslušné ako väčšie modely.

 

Stále používam simulátor, reál je však veľmi odlišný.

 

Rok 2014 priniesol zmeny.

Najprv som poskladal SU29 - 1000mm EPP a celý rok som lietal 3D figúry.

Na jar som postavil 4koptéru a postupne sme trénovali tento spôsob letu. Bola to príprava na vrtuľník.

V lete som vzkriesil vrtuľník a po niekoľkých haváriách s ním naozaj lietame.

Na jeseň som kúpil drevený Yak 1400mm a vyskúšali sme "ozajstné" lietadlo.

Ku koncu roka som poskladal FBL vrtuľník 450.

V decembri so poskladal halový SU29-Superlite, chodievame do telocvične.

 

Dnes (01/2015) mám prečítaných tisíce článkov o modelárstve a lietaní s RC modelmi. Mám aj mnoho vlastných skúseností, prehier aj úspechov.

 

 

Teória, učenie, pochopenie - ovládanie letu

 

Učiť sa, ako reaguje lietadlo na pohyby ovládacích plôch možno viacerými spôsobmi.

Poznám pilota, ktorý sa učil priamo s modelom systémom pokus/omyl. Tvrdí, že to nebolo až také drahé.

Inou cestou je sedieť v lietadle simulátora (nie RC simulátora) a naučiť sa, ako to reaguje. Takto pochopil princípy ovládania letu náš syn v 3-4 rokoch. Chcel sa hrať, hral sa. Letel v lietadle, alebo ešte radšej v pohľade za ním a máchal joystickom. Keď sme začali s modelmi, nebolo treba ani slovo ako to funguje.  Považujem to za najlepšiu metódu pre všetkých.

Tretia cesta je RC simulátor.

Tréning je iná téma, simulátor je vhodný, ale od reality má ďaleko.

Výber typu modelu

 

Môj názor je odlišný od všeobecne prezentovaného.

Nepovažujem vetroň za model vhodný pre začiatočníka. Nespráva sa ako lietadlo, správa sa ako vetroň. Niektoré nemajú krídelká, iné lietajú doslova čudne. Potom sú také aj návyky lietania.

Väčšina odporúčaní pre vetroň totiž vychádza z toho, že je pomalý a stabilný, čo nemusí byť pravda.

 

Dobre zoradený hornoplošník so slušným rozpätím aspoň 1200-1400 mm je veľmi stabilný, pomalý a letí ako lietadlo. Musí mať krídelká aj smerovku, aby ste sa naučili točiť koordinovanú zátačku, teda aj so smerovkou.

Bez tohto návyku nebudete vedieť zatočiť s vrtuľníkom ani s x-copterou.

 

Ešte jedno všeobecné odporúčanie. Namaľujte lietadlo tak, aby bolo jasne čitateľné vo vzduchu aj vo väčšej vzdialenosti. Robia to bez hanby aj skúsenejší modelári.

 

 

 

Voľba módu ovládača

 

Odporúčam mód rovnocenný so skutočným ovládaním reálnych lietadiel. Na jednom ovládači výškovka a krídelká, na druhom motor a smerovka. Zhoduje sa aj s bežným ovládaním leteckých simulátorov joystickom.

Jedno a viacrotorové letúne

 

Ak nemáte návyky s lietaním koordinovaných zátačiek s lietadlami, budete mať veľké problémy. Áno, môžete lietať v móde automatického vyrovnávania do horizontálnej polohy. Bude to krútenie chvostom v jednej hladine, ako keď s lietadlom robíte plochú zátačku. Pre zatočenie s náklonom (x-koptéra sa nakloní) musíte použiť náklon spolu s natočením (krídelka+smerovka). A nezabudnite, tieto zariadenia vedia letieť bokom - to je možno najčastejšia príčina havárie: xkoptéra letí napr. šikmo dopredu a vľavo, blíži sa k zemi. Reagujete pritiahnutím "pitch" ale "roll" nevyrovnáte a ....

Pri menších konštrukciách je veľmi ťažké sledovať orientáciu modelu, preto sa používajú rozne svetlá, farebné plochy a pod.

 

Quadrokoptéru považujem za najvhodnejší prostriedok tréningu lietania s helikoptérou. Príncíp riadenia letu je v podstate zhodný ale následky havárií sú omnoho lacnejšie.

Miesto lietania, bezpečnosť

 

Nepodceňujte bezpečnosť lietania. Nejde o Vás a už vôbec nie o model, ide o nevinných okoloidúcich, autá, majetok. 700W motor s vrtuľou s priemerom 30cm ženúci model s hmotnosťou 1kg je slušná zbraň. Ak k tomu pridáme 150ml horľavého paliva v nádrži pre motorák...

Nikdy, naozaj nikdy nenalietavajte na osoby, mnoho rád ohľadom bezpečnosti lietania s modelmi nájdete aj v návode k modelu. Buďte skromní, nech je miestom Vašich havárií len holá zem. Lietajte pred sebou v bezpečnom priestore, nie nad hlavou.