Naše modely

Zalietavanie

Servá, Motory,

Telemetria Hitec...

Výber modelu

Výber zariadení

Sunday, 21 January 1900 00:00

O nás

Materský klub

RC MODELY

3D modelovanie

ujovko - RC PORTAL

Naše modely

Zalietavanie

Servá, Motory,

Telemetria Hitec...

Výber modelu

Výber zariadení

O nás

Materský klub

3D modelovanie

Testovacia doska

priemer                      380 mm

hmotnosť                    4300 g

 

Účelom je umožniť otestovať základné funkcie a nastavenia vrtuľníka bez rizika jeho poškodenia.

Cvičebná doska s priemerom necelých 40 cm je zaťažená dodatočným železom.

Oblý spodok umožňuje naklápanie až po okraj.

Musí to byť vymerané tak, aby sa listy nedotkli zeme ani pri prudšom pohybe.

 

Prvý test som robil so 4kopt priviazanou na dosku.

Nemá najmenšiu šancu zdvihnúť to, malá dotyková plocha umožní otáčanie, ale výkon stroja na naklopenie nestačí.

 

Vzhľadom na vyšší výkon vrtulníka som nalepil dookola molitan, ktorý má tlmiť prudšie výkyvy. V časti pre chvost je výplň silnejšia.

08.03.15 - nefunguje to:

- heli musí byť pripevnená naozaj pevne

- zdá sa, že molitan okolo má priveľký odpor

Ani po odstránení molitanu to nefunguje, heli nie je pevne na doske a to nie je dobre.

25.03.15, helinu som páskami pevne priviazal k doske, opásal som rám nie lyžiny. Funguje to.

 

Prerábka pádlovej hlavy na FBL:

 

Princíp: Vodiace drôty a ramená s kĺbmi zabezpečia rovnobežnosť dosky cykliky na listy rotora. Spodná, pôvodne zvislo pohyblivá časť (2) prenáša rotáciu na dosku cykliky, lebo tiahla to nedokážu (preto vzniklo DFC, ktoré prenáša rotáciu bez pomocných dielov).

 

Pravdepodobne budete potrebovať nové tiahla od serv k doske cykliky. Vymerajte ich na stred polohy voľného zdvihu

 

Postup (kurzor na obrázok):

- odobrať všetky diely pádlovej časti

- (1) odrezať presahy ramien (moje sa dotýkali  priečnej skrutky hlavy)

- (2) diera a závit na časti, ktorá nesie ramená, skrutky zabezpečia jej fixáciu (ja mám dva závity+skrutky, na každej strane jeden)

- (3) nové tiahla z dosky cykliky na listy (drôt 1,4, závit 1,6 mm), vymerať podľa stredovej polohy dosky cykliky na sklon 0°

- (4) skrátiť "drôty", ktoré vedú dolnú časť (ja som ich rozrezal na polovicu)

 

Pozn.1: Nastavte obmedzenia zdvihu tak, aby sa ramienka v dolnej polohe dosky cykliky nepreklopili k hlavnému hriadeľu (5), to je dôvod, prečo originálne riešenie má čap za hlavným hriadeľom

Pozn.2: Mám tiahla trochu šikmo, ale nerobím z toho problém. Teoretici môžu počítať o koľko väčšiu silu potrebujem na zdvih listu (ja mám vzdialenosť medzi čapmi 62 mm a "odskok" cca 7 mm).

 

Pri skúškach som si všimol, že riadenie je dosť prudké. Na fóre RCPORTAL som našiel vysvetlenie, ktoré mi nedošlo. Pri flybar systéme je prepákovanie viacnásobné a tvorí istý prevod. Pri FBL to ide priamo. Pri porovnaní originálnej DFC hlavy a mojej FBL bol môj prevod o 30% prudší. Je to dané vzdialenosťami guľových čapov od osi hlavného hriadeľa.

 

Musím však vyriešiť iný problém. Listy zaberajú o poznanie skôr ako by mali (dám doprava a výsledok je dopredu a doprava). Už som posunul aj predstih cykliky voči listom, zatiaľ nepomohlo. Netuším, či nie je chyba v 3GX. Vymenil som hlavu za DFC, správa sa to rovnako.

Po dlhom trápení som (29.03.15) roztočil vrtulník na letisku na vzletové otáčky a chyba "zmizla". Predpokladám, že pri nízkych otáčkach listy reagujú mávaním skôr a výsledkom je náklon do inej strany.

 

Existuje aj jednoduchšie riešenie:

 

Text (double-click to edit)

Z Griffina som postupne prestaval na zostavu:

rám, mechanika, zadné zloženie, motor Helidrive T450-3600kV, regulátor - všetko HK. Skladaná FBL hlava, gyro 3GX.

Oživené začiatkom 06/2015.

 

Po rôznych zmenách sa z neho stal: Tarot DFC

AL2RC

rozpätie                      700 mm

pohon                         cca 500W

batéria                        3S/2200 mAh

hmotnosť bez batérie    610 g

pastorok                      12 zubov

HK450-DFC-3GX 

rozpätie                      700 mm

pohon                         cca 450W

batéria                        3S/2200 mAh

hmotnosť bez batérie    610 g

pastorok                      11 zubov

Reaguje podstatne ostrejšie ako môj starý Griffin s pádlom, hlavne keď sa odpúta od zeme ide prudko hore aj na malý zdvih kolektívu. Má výkonnejší motor a aj vyššie otáčky a určite sa prejavuje aj bezpádlo.

 

Quad01                    homemade

rozpätie                      450 mm

pohon                         4x100 W, Park 300 - 1080

batéria                       3S/1000-2200 mAh

hmotnosť bez batérie   570 g

riadiaca doska             MultiWii

Oživené 10.05.2014

Prvý pokus o let 22.05.14. Bolo veľmi nestabilné, vyvážil som motory a odstránil vibrácie z uložení vrtúľ. 23.05.14 - lieta bez havárie, jemne a pomaly.

Poznámka pre detailistov: omylom som dokúpil novšie regulátory s inými možnosťami nastavenia. Dva staršie sú vpredu, dva novšie vzadu. Ani vrtule sa neštartujú pri rovnakom plyne. Aj napriek tomu si s tým FC MultiWii poradí. Pomocné tyče predlžujú ramená a zabraňujú kontaktu vrtule so zemou pri preklopení a menších haváriách.

 

 

06/2014 Drevený rám "H", regulátory MultiStar - preflešovaný FW. Dal som vrtule 8x4,5, zjavne ožil. Meraný odber max. 25A. Celková hmotnosť bez batérie 500 g.

 

08/2014 Po havárii som použil nový rám RotorBit z HK. Regulátory Turnigy Plush 10A. Odľahčil som ho na 400 g (bez baterky).

 

Žiaľ, jedného dňa po prudšom ťuknutí o zem vzala moja koptéra vrtule na ramená a odletela, len som sa bezmocne pozeral ako pomaličky mizne v diaľke.

Griffin 450                 

rozpätie                      700 mm

pohon                         setový, cca 350W

batéria                        3S/2200 mAh

hmotnosť bez batérie    660 g

pastorok                      11 zubov

Bol to môj prvý model (03/2011), a tak aj dopadol. Krásny, ale náročný dar skončil viackrát na zemi riadeným, ale neovládaným pádom. Nalietané cca 2 hod.

28.06.14 - po rokoch opäť vo vzduchu. Teraz s ním už naozaj lietame, zúročilo sa lietanie s lietadlami a 4koptérou.

 

Drobné skúsenosti:

- vyvažujte aj zadný rotor pomocou váhy 0,01g

- odporúčam používať dlhšie listy zadného rotora (obdĺžnikové bez zaoblenia) sú účinnejšie

- odporúčam predĺžiť zvislý stabilizátor na chvoste, nehrabem potom s listami do zeme

- nepoužívam HeadingHold mód gyra pre lietanie

- pri prepínaní letových režimov dajte pozor na to, či po prepnutí nenastane prudké klesanie

- namaľujte diely tak, aby Vám pomohli pri orientácii

- otestujte súčinnosť serv a gyra.

Nechce sa mi veriť, že Griffin zalieta aj prudšie 3D figúry. V IdleUp-1 mám motor na 90% a pri prudšom zdvihnutí kolektívu počuť zjavné zníženie otáčok. Lietam 8-10 min na 2200mAh.

 

 

10/2014 Po niekoľkých pokusoch a krátkych letoch (nalietané spolu cca 4 hod) som zmenil niektoré diely:

- celá mechanika chvostovej vrtuľky je z HK450, je to o poznanie kvalitnejšie ako pôvodné

- Gyro HK401B, za pár eur, funguje OK

- všetky servá sú Corona, na cyklike 939, na chvost 929. Všetky sú analógové. 

- 11/2014 vymenil som rám za HK450. Používam teraz diely HK. Z Griffinu ostala len hlava a motor. Zmena hlavného kolesa na väčšie si vynútila zmenu pastorka na 14-15 zubov, otáčky s pastorkom 14T na 90% plynu cca 2700 1/min.

 

Pár skúseností a porovnania:

- originálne hlavné koleso pohonu Griffin je z tvrdšej hmoty plnenej "niečim". Vždy po niekoľkých desiatkach letových minút bol zodratý pastorok, hlavné koleso HK je "plastové", po mnohých minútach letu nevidno žiadne opotrebenie ani na kolese ani na pastorku

- pádlová hlava Griffin má celkovú vôľu omnoho väčšiu ako Align, alebo Tarot.

- doska cykliky Griffin má menší priemer rozstupovej kružnice guľových čapov ako Align (väčšia sila a menšia dráha pre servo => menšia citlivosť)

 

23.03.2015 som tresol tak, že ostali diery v zemi, ale na počudovanie škoda nebola veľká: plastový spodok rámu, ohnutý rám, listy, priečny hriadeľ a drobnosti. Popri tom som ale zistil, že ložiská v držiakoch listov sa nedajú ani pretočiť, diely hlavy majú 1-2 mm vôľu, skrátka, hlavu nemá zmysel opravovať, je slabá.

Z Griffina ostal už len motor a regulátor (spolu nalietané cca 20 hod.).

 

Krátke zhrnutie = recenzia - Griffin nebrať.

- nekvalitné, slabé vyhotovenie hlavy a zostavy zadného rotora s veľkými vôľami

- čudný plast hlavného prevodu, pre ostrejšie 3D slabý motor

- v zostave RTF - total shit vysielačka

 

Pokračovanie na AL2RC

 

Zvoľ miniatúru:

Fly Bar / FlyBarLess

odporúčam začiatočníkom, aby sa nedali nahovoriť na FBL systém a to minimálne z dvoch dvôvodov:

1. To, čo robí relatívne jednoduchá pádlová mechanika je nahradené 3osovým gyrom s komplikovaným nastavením, kde každý parameter má veľký vplyv. Začiatočník, podľa mňa, potrebuje pomaly reagujúci vrtuľník bez komplikovaného nastavovania.

2. Poškodenie 3osového gyra (alebo ak chcete FBL riadiacej jednotky) stojí mnokrát viac, ako poškodenie obyčajného gyra pre chvost. Lietame s 10€ gyrom bez problémov.

 

Rýchle, digitálne servo, kovové prevody = drahé servá.

Podľa mňa, je to pre začiatočníka, ktorý určite oplieska stroj o zem, zbytočná investícia. Súhlasím s tým, že lepšia technika prispieva k lepším letovým vlastnostiam, ale začiatočník to nevyužije.

 

 

Skúsenosti 

 

Ložiská z HK nevinikajú vysokou kvalitou. Občas je nutné rukou pretočiť diel. Ak pocítite drapľavý chod, sú zlé. Ak skúšate hlavný hriadeľ v oboch ložiskách, nemusí sa to prejaviť naplno, preto musíte vybrať hriadeľ a otestovať každé ložisko samostatne. Zlé ložiská generujú také vibrácie, že FBL jednotka nebude fungovať.

Pred inštaláciou plním ložiská tukom miešaným s uhlíkovým práškom.

 

Vibrácie spôsobujú také stavy, že doslova vypadávajú skrutky z konštrukcie. Uvoľňujú sa skrutky na gripoch, na zadnom rotore, aj na bloku uchytenia chvostovej trubky.

Používam lepidlo na závity, ale kde sa dá, používam aj pružné podložky.

 

Tarot DFC 

rozpätie                      700 mm

pohon                         Turnigy Helidrive T450-3600, 600W

batéria                        4S/2200 mAh

hmotnosť bez batérie    610 g

pastorok                      10 zubov

riadiaca jednotka          Spirit Pro 

 

Do pôvodného rámu HK som postupne menil niektoré skupiny:

 - komplet DFC hlavu Tarot

 - zadnú zostavu grip pre listy s axiálnym ložiskom Tarot

 

 

Quad02                    homemade

rozpätie                      450 mm

pohon                         4x100 W, Turnigy 2822-1240

batéria                       3S-4S/1800-2200 mAh

hmotnosť bez batérie   500 g

riadiaca doska             Crius AIO Pro - MultiWii

Oživené 07/2016

Rám Rotorbit, hlíníkové ramená.

 

 

 

Postavil som do rámu HK s dielmi Tarot a riadiacou jednotkou SpiritPro. Použil som rýchle digitálne servá, nemajú vôľu.

Je to zjavne silnejšie, môžem sa doňho oprieť.

Oživené začiatkom 08/2016.

 

TAROT DFC 6S 

rozpätie                      700 mm

pohon                         cca 900W

batéria                        6S/1800 mAh

hmotnosť bez batérie    610 g

pastorok                      11 zubov

riadiaca jednotka          SpiritPro

 

ZMR250/Naze32

rozpätie                      rám ZMR250  

pohon                         BR2205-2300

vrtule                         5 1/4" x 4"

regulátory                   RaceStar 35A BLHeli

batéria                        3S/2200 mAh

hmotnosť bez batérie    440 g

riadiaca jednotka          Naze32

rozvodná doska            Realac-Matec

Zalietnutá 25.03.2017. Živá s dostatočným výkonom.

Jeseň 2017: batéria      4S/1500

 

FW:                             Betaflight/SPRACINGF3 (SRF3)

 

Vrtuľníky - Koptéry

Naše modely

Zalietavanie

Modely v prevádzke

Zrušené modely (od najnovšieho)

 

Skúsenosti a pomôcky

Heli 450 - rozpočet

 

V súbore je zoznam dielov, s ktorými lietam a ich ceny. (12/2018).